Du er her: Artikler

Nyt sommersola med måte

soling
Bare barnerygger i strandkanten er ekstra utsatt for solens stråler. Solfaktor 30 er anbefalt for barn.
Med et UV-dosimeter kan du måle melanin-verdiene i kroppen din. Melanin er det som beskytter deg mot UV-strålinger og noen vil derfor tåle mer enn andre før de blir brent, hvor mye tåler du?

Normaltemperaturen bestemmes av gjennomsnittlige målinger for årstiden i perioden 1961-1990. Det er Meteorologisk Institutt som hvert år utarbeider sesongvarselet. Dermed kan vi etter en mørk og lang vinter igjen se fram til lange, lyse sommernetter. Og solfylte dager. Meteorologene gir ingen solgaranti, men med høyere temperaturer er det lov å håpe.

Solen er en god D-vitaminkilde. Spesielt i Norden er derfor sommeren en viktig tid. Da kan vi slikke sol for fylle opp kroppens magasiner i møte med høsten og vinterens energitappende klima, som kan gjøre oss både deprimerte og forkjølte.

UV stråling

Når solen skinner påvirkes vi av strålingen fra den. Graden av stråling deles inn i tre forskjellige skalaer og måles i nanometer.

Nanometer er en bølgelengde som tilsvarer en milliondels meter.

100-280 nanometer = UVC. Disse bølgene blir i hovedsak stoppet av ozonlaget. UVC benyttes innen medisin for sterilisering.

280-320 nanometer = UVB. Denne strålingen forårsaker i hovedsak solbrenthet. UVB er 80% sterkere enn UVA i forhold til solbrenthet.

320-400 nanometer = UVA. Dette er strålene som trenger dypest ned i huden. Strålebølgene påvirkes av ulike faktorer, som ozonlaget, høyde over havet, skydekke og reflektorer. Det betyr at man er mest utsatt for stråling høyt til fjells eller ved sjøen midt på dagen.

På fjellet virker snøen som en forsterkende reflektor på samme måte som sjøen når man er på stranden eller i båt. Alle mennesker tåler en viss dose med sol før man blir solbrent. Variasjonen fra person til person er imidlertid stor. Dosen omtales som MED (Minste Eryteme Dose). Kroppen produserer melanin, som beskytter mot UV-stråler.

En person med større melanin-verdier, vil tåle mer sol enn en som produserer lavere verdier. For å få fullt utbytte av solingen, er det viktig å være kjent med sin MED. For å finne ut dette, kan man benytte et UV-dosimeter. De mest effektive er dosimetrene som festes på kroppen. Ved eksponering av sol, forandres fargen på dosimeteret fra mørk lille til lys brun.

Når fargen er lys brun, har du fått nok sol for dagen. I Norge, hvor vi opplever høyst usikre væreforhold om sommeren, kan det være fristende å være ute i sola for lenge. Solbrenthet er ikke godt, og dessuten gir det større fare for utvikling av hudkreft. Om man soler seg mye uten å bli solbrent, er det heller ingen garanti. Dessuten blir huden mindre elastisk og læraktig hvis den har vært utsatt for mye sol over mange år.

Hodet rager over kroppen og er mest utsatt for stråling fra sola. Beskytt hodet i sommer!

Solkrem

Det finnes utallige merker på markedet. Nytt av året er et EU-direktiv som forbyr uttrykk som "sunblock" og "total beskyttelse";, fordi ingen solbeskyttelsesprodukter kan beskytte fullstendig mot UV-stråling. I tillegg til det velkjente solfaktortallet vil solkremen merkes med lav (6,10), middels (15,20,25), høy (30,50) eller meget høy (50+) beskyttelse.

Et UVA-merke vil indikere at produktet har en minimum UVA-beskyttelse, basert på en standardisert testmetode.

UVA-beskyttelsen skal øke med økende solfaktor. I tillegg til at man velger rett beskyttelse, er det viktig å merke seg at ingen solkrem varer dagen ut. Hyppig smøring er nødvendig. Når deler av kroppen har fått nok, er det lurt å dekke den til med tekstiler, hvis du fortsatt skal oppholde deg utendørs. Husk at sort, tettvevd stoff forhindrer flest UV-stråler å trenge gjennom. Selv om du bader, vil UV-strålene trenge igjennom.

Og, som tidligere nevnt, reflekterer vannskorpa solen, og du blir ekstra utsatt for stråling. Ikke alle solkremer holder seg like godt etter en dukkert.

For mye eksponering av sollys på øyet kan gi grå stær
En forskergruppe på NTNU har undersøkt sammenhengen mellom UV-stråling og grå stær. Det viser seg at når øyet blir utsatt for sollys, og dermed UVB-stråling, vil det foregå en reparasjonsprosess.

Utsettes øyet for stråling over lang tid, vil denne prosessen ikke være i stand til å lege skadene. Forskerne har påvist skader på så vel hornhinne som linse som følge av UV-strålingen. Har man kronisk betennelse i øyet som behandles av steroider, vil UV-strålingen gjøre situasjonen enda verre. Forskningen i Trondheim har vakt oppsikt på verdensbasis.

I Norge utføres om lag 40.000 grå stæroperasjoner hvert år. Man regner at rundt 25 millioner mennesker i verden blir svaksynte eller blinde fordi de ikke har ressurser til å ta operasjonen.

Den beste måten å beskytte øynene på er å bruke gode solbriller når man er ute i sola
Gode solbriller behøver ikke koste en formue. Det er UV-filteret i glasset som er mest avgjørende. Selv om vi her har pekt på en rekke faresignaler ved å utsette seg for sola, er det grunn til å minne om at lange, lyse sommerdager er godt for både kropp og sjel. Måtehold er stikkordet når det gjelder soling, som med de fleste andre goder i livet.

Kilder: AC Suncare Institute AS, Kreftforeningen

Oppdatert juni 2014

Mandag 16. juni, 2014
Stil og velvære | Reise og fritid

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake