Du er her: Artikler

Søvnproblemer gir dårlig livskvalitet

sove
Redselen for ikke å få sove, viser seg å være et av de største problemene for mange som sliter med søvnvansker.

De fleste kjenner seg litt tunge og trege når de våkner om morgenen og før de kommer skikkelig i gang med dagens gjøremål. Noen dager er verre enn andre, men det går stort sett greit og uten at man reflekterer særlig over ulik dagsform.

Men for de som sliter med store søvnproblemer er det å våkne om morgenen annerledes. Det føles mye tyngre, og de tolker det som nok et bevis på at de har sovet dårlig eller for lite – noe som igjen gjør at de innstiller seg på nok en slitsom dag.

Negative følelser

Susanna Jernelöv er en svensk psykolog som har skrevet en bok med konkrete tips om hvordan man kan bli kvitt sine søvnproblemer. I et intervju med avisen Dagens Nyheter forteller hun hvorfor mange får dårlig livskvalitet fordi de sover dårlig.

 

 

– Men den tunge følelsen de har om morgenen har mer å gjøre med hvilket søvnstadium de er i når de våkner – enn med hvor godt de har sovet. Og gjennom hele dagen har alle perioder hvor man veksler mellom å føle seg litt piggere og litt trøttere, selv om man har sovet dårlig, påpeker hun.

 

 

Tanker og følelser påvirker hverandre, og ikke minst hvordan mennesker forholder seg til ulike problemer. Det gir seg også utslag for hvordan de takler trøtthet og selve forutsetningen for søvnen. Men Susanne Jernelöv påpeker at det ikke bare handler om innstilling.

 

 

Jernelöv mener at det finns mange ulike årsaker til søvnproblemer. Hun anbefaler derfor at det blir foretatt en individuell analyse for å finne ut hvilke faktorer som er viktigst – og så se hva man kan gjøre når resultatene er klare.

 

 

Men hun hevder at det ofte er selve redselen for at man ikke får sove som er verst. Får man ikke nok søvn blir man redd for å ikke fungere godt nok. Og så blir man redd for at mangelen på søvn kan føre til sykdom.

For enkelte kan derfor søvnvanskene og all engstelsen rundt problemet til slutt styre hele livet.

– Engstelsen gjør det enda vanskeligere å få sove. Og da er det lett å komme inn i en ond sirkel når det gjelder søvnproblemene. Man orker ikke å trene, slurver med hva man spiser og blir mindre sosial. Og så blir alt bare verre. Men jeg mener det finnes en rekke ting man kan gjøre for å bryte denne onde sirkelen, sier Susanne Jernelöv.

I selvhjelpsboka ’Sov gott!’ gir psykologen tips og teknikker fra kognitiv adferdsterapi. Boka handler både konkret om hvordan man kan få bedre søvn, og om hvordan man selv kan komme ut av en ond sirkel med søvnproblem, uro og trøtthet.

 

 

I boka tar hun opp hvordan man kan håndtere stress, hun skriver om avspenning, visualisering og aksept av situasjonen. Hun tar opp myter om søvn, som f eks at alle bør sove minst åtte timer – og at det skal være enda bedre å sove mer enn det!

 

 

Søvnproblemer er ganske vanlig, og man regner med at cirka 10 prosent av befolkningen har langvarige problemer med søvn. Mens cirka en tredjedel rammes av søvnproblemer i løpet av livet.

– Som psykolog er det givende å arbeide med søvnproblematikk. Det finns mange som blir hjulpet ved å gå til behandling. Og metodene er ikke spesielt komplisert, påpeker hun.

 

Susanna Jernelöv mener at det finnes mange årsaker til søvnproblemer. Det kan være f eks sykdom eller økt stress. Men når man blir utsatt for ulike problemer i livet og blir både stresset og urolig, er det helt normalt at det går utover søvnen.

Ulik reaksjon

Mennesker reagerer ulikt på trøtthet. De som får langvarige søvnproblemer er ofte de som reagerer mest negativt på trøtthet, de føler seg dårlig og kjenner at humøret påvirkes i negativ retning, forteller hun. 

Når selve årsaken til søvnproblemene er vanskelig eller skyldes stressfaktorer som man lever med i lang tid, kan det bli vanskeligere å komme tilbake til gode søvnvaner igjen.

Men Jernelöv mener at det finns andre tiltak for å forbedre søvnkvaliteten. Og da blir det lettere å orke med situasjonen for øvrig – og det kan bli enklere å forsøke å endre den. 

Psykologen tror at det handler mye om at man ser på ulike forestillinger og myter om søvn. Når man kan lære seg å kvitte seg med gamle tankemønstre er det lettere å tenke helt nytt.

Kognitiv adferdsterapi handler ikke bare om ulike teknikker; det innebærer framfor alt å få en annen måte å forholde seg til hverdagen på – der man stiller spørsmål til seg selv og undersøker virkeligheten.

Studier viser at det er to spesielle teknikker som er mest virksomme når det gjelder søvnproblemer. Det er søvnrestriksjon og stimuleringskontroll.

Kort fortalt går søvnrestriksjon ut på at man over tid selv begrenser søvnen, for så å øke den litt etter litt. På den måten ’lærer’ kroppen å sove når den får anledning til det.

Stimuleringskontroll

– Disse metodene kan være litt vanskelig til å begynne med, men de fungerer ofte veldig bra, sier Jernelöv.

Men en rekke personer med alvorlige søvnproblemer trenger mer profesjonell hjelp. Hun anbefaler disse å ta kontakt med en lege.

– Mange sykdommer og andre opplevelser kan gi søvnproblemer, og disse bør undersøkes. Men selv de som lider av søvnvansker pga av sykdom, kan få hjelp av søvnbehandling i en eller annen form, mener hun.

Kilde:
’Sov Gott!’, av Susanna Jernelöv
Wahlström & Widstrand
Skr 169,-

Da kan man gjøre ting som gjør det lettere å få sove, og etter hvert blir det en positiv sirkel.

Kognitiv adferdsterapi

Da blir man naturligvis veldig urolig for at man ikke får sove, og man kan bli nedstemt av det – som igjen kan føre til et søvnproblem.

Mange får tilbake den gode søvnen når livssituasjonen endres. Mens for andre kan søvnproblemene bli værende, og så kan det igjen bli det største problemet.

Livssituasjonen endres

– Mange som har problemer med å sove, har en tendens til å bli opphengt i å telle timer, og regner ut hvor mange timer de har sovet for å se om at det er nok, hevder Jernelöv.

Stress

Redd

– Men kan jo ikke be folk med søvnproblemer om å ’skjerpe seg’ eller ’tenke positivt.’ Sånn er det jo ikke; problemene er reelle og plagsomme for dem det gjelder, og noen fungerer dårligere enn andre pga lite søvn.

Mange årsaker

Jernelöv mener at folk med søvnproblemer veldig lett tolker negative følelser og hendelser som en konsekvens av mangel på søvn.

Mandag 14. juli, 2008
Helse og kosthold | Nyheter

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake