Du er her: Artikler

Brystrekonstruksjon etter kreftoperasjon

Bryst
Her kan du lese Ellens svar på de to metodene som brukes for rekonstruksjon av bryster i dag. Den ene har mye lenger ventetid enn den andre, noe det er verdt å merke seg.

Hei Ellen!

Jeg fjernet hele brystet i feb. 2010, (det var forstadiet til kreft). Nå venter jeg på brystrekonstruksjon, men det er vanskelig å velge metode. Er det noen metoder vil du abefalle som er "trygdt" for kroppen. Silikon er fremmedlegme, kan det være skadlig? Kan kroppen ikke "godta" den og gi reagere på en vis? Jeg tenker også på viderekontroll osv?

Kjære A!
Du har tross alt vært heldig som fikk oppdaget forandringer i brystet mens det fortsatt var i forstadiet og ikke var blitt til brystkreft. Med fjerning av brystet er det ingen fare for tilbakefall.

Når det gjelder rekonstruksjon av brystet så er det i prinsippet to ulike metoder å velge blant. Den ene er oppbygging med en protese og den andre med eget vev.

Silikon eller saltvannsprotese

Protesene som benyttes i dag består vanligvis av silikon og saltvann og de er helt ufarlige. De er testet i mange år uten at det er funnet noen fare for immunsvikt eller andre bivirkninger. Ulempen med en protese er at kroppen kan reagere på den som et fremmedlegeme og ønske å kvitte seg med den. Det vil da dannes en kapsel rundt protesen slik at den blir hard og vond. I slike tilfelle må protesen fjernes. Oftest går det bra dersom man skifter ut med en ny protese. En protese er vanskelig å få til å ligne helt det andre brystet (dråpeform). Ofte kan det være behov for å justere litt på det gjenværende brystet (løfte det litt) for å symmetriske bryst. Følelsen blir oftest kraftig redusert eller borte. På den annen side er en proteseoperasjon et relativt lite og enkelt inngrep sammenlignet med rekonstruksjon med eget vev. Inngrepet tar under 2 timer. De vanligste komplikasjoner kan være sårinfeksjon, blødning eller kapseldannelse som nevnt.

Rekonstruksjon med eget vev

Rekonstruksjon med eget vev er nesten alltid et omfattende inngrep. Det vanlige er å flytte hud og fettvev med blodårer fra magen til brystet. Inngrepet tar mange timer og det er behov for innlegelse i sykehus i flere dager etterpå. De første dagene er det en del smerter og det tar en tid før man er helt restituert. Det kan også flyttes vev fra rygg eller rompe for å lage et nytt bryst. Man skal også huske på at det blir et stort og langt arr der vev hentes og det kan også bli et søkk her. Fordelen med eget vev rekonstruksjon er at brystet får en mer naturlig form og konsistens i tillegg til at det er eget vev og ikke et fremmedlegeme. Følelsen er dårlig også med en slik rekonstruksjon. 

Det er ikke så lett for meg å komme med en anbefaling til deg. Er du i tvil, vil jeg nok anbefale en proteserekonstrukjson først. Skulle du ikke bli fornøyd, er det mulig å gjøre eget vev rekonstruksjon senere. Ventetid på proteserekonstruksjon er vanligvis rundt 1 år mens med eget vev kan ventetiden være opp mot 7 år! Lykke til!

Søndag 13. november, 2011
Sykdom

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake