Tørr hud pga hormoner

Anonym
Søndag 2. aug. 2015 11:07

Har hatt overgangsgplager noen få år, er 49 år. Plager var hetetokter, murring/smerter i mage, hjertebank, etc. Gikk først på Novofem 1 år, men fortsatt plager. Så skiftet jeg til Trisekvens og har gått på dette noen få måneder. Plagene er mye mindre. MEN: jeg har fått så tørr hud i ansiktet! Jeg må smøre meg med kremer for ekstra tørr hud fra apoteket, 5-6 ganger daglig. Før klarte jeg meg med en enkel Nivea fuktighetskrem til blandingshud. Jeg merker litt bedring da jeg går på pillene med minst hormoner i syklusen, er sikker på at det er hormonpillene det kommer av. Huden føles stram og tørr, veldig ubehagelig.
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, orker heller ikke å få tilbake de andre plagene med svette, etc. Lure på om noen andre har hatt problemer med tørr hud når de går på hormoner?

Åsle Marit
Tirsdag 11. aug. 2015 22:17

Hei-
Oftest er det motsatt.- dvs at med overgangsalderen blir huden mye tørrere og trenger mer fuktighet og fett.
Altså skulle Novofem og Trisekvens virke positivt og ikke negativt på tørr hud.
Anbefaler at du får en henvisning til hudlege for en sikrere diagnose. Kan det være eksem eller psoriasis som er utløst av overgangsalder?
Hilsen Åsle-Marit

Anonym
Søndag 18. mars 2018 13:03

Nå er jo dette spørsmålet stilt for noen år siden, men jeg har brukt Trisekvens i ca. 6 år og har fått en rekke bivirkninger som har kommet snikende . Ta en titt på pakningsvedlegget under bivirkninger. Jeg fikk meg en overraskelse siden jeg oppdaget at mange av de tingene jeg har slitt med de siste årene har kommet eller blitt sterkere etter at jeg begynte på Trisekvens. Jeg har seboreè og det har blitt mye verre. , ekstremt tørr hud (hjelper ikke å smøre nesten uavbrutt heller), elveblest(aldri hatt tidligere)problemer med mage og fordøyelse, Forverring av depresjon, dårlig nattesøvn samt at jeg det siste året har fått tilbake hetetoktene . Jeg sliter med hjertebank og utslitthet(trøtt hele tiden) noe som har blitt mye verre etter disse årene på Trisekvens. Har også fått leddsmerter. Grunne til at jeg begynte med tablettene var nettopp hetetokter, og siden de har kommet tilbake, slutter jeg med Trisekvens og prøver heller Femarelle og akupunktur.
Håper disse bivirkningene forsvinner .
Kan nevne at jeg spiser mye fet fisk (hver dag), nøtter, linser, grønnsaker, frukt, naturell yoghurt og ikke rødt kjøtt, snop, ferdigmat, cola eller noe sånt. Jeg liker det bare ikke, så det er naturlig for meg å spise det som blir regnet for sunn mat-