Du er her: Artikler

Sko deg til løpeturen

jogge
Den store joggebølgen har for lengst lagt seg, og det er kanskje like bra. For løping på asfalt er ikke den beste aktiviteten for ”alle”. Samtidig er det fint at vi nå aner konturene av en ny og mer nyansert joggebølge.

For løping er fortsatt enkel, rimelig, rask og effektiv mosjon! Det eneste du egentlig trenger er motivasjon, og et par gode løpesko som passer for deg. Rett sko til rett fot, vekt, løpesett og bruk må til for å hindre skader og gi deg løpeglede og resultater. Før du bringer et par tilårskomne sportssko ut av vinterdvalen eller går til innkjøp av friske nye, er det lurt med en liten gjennomgang av kroppens behov og joggeskoens indre liv. 

BRUKSOMRÅDE:

Tenk gjennom hvor ofte og hvor langt du løper, om du skal løpe på asfalt og grusvei, om du bare trives i skogen eller gjør litt av alt? Har du skader det bør tas hensyn til? Løper du mer enn tre ganger i uken, kan du med fordel ha to litt ulike par å variere med. Hardt underlag sliter skoene raskere enn mykt, og de letteste skoene med mest EVA i sålen har kortest levetid. Unngå uansett for mye asfalt og ensidig terreng hvis du kan. Velg heller varierte og noe kuperte turer i parker, på stier, i skogen, ved sjøen ol.     

STØTDEMPING:

I hvert løpesteg treffer du bakken med 3-4 ganger kroppsvekten. Derfor er god støtdemping avgjørende for å unngå belastningsskader i muskler og ledd, både hos barn og voksne. Med alderen blir vi noe mer utsatt for belastningsskader, og et par gode sko med optimal støtdemping er en viktig investering for helsa og løpegleden.

I dyrere sko er mellomsålen spesialbehandlet for å gi bedre støtdemping og holdbarhet. Materialer som ”Gel” og ”Air” øker demping og holdbarhet ytterligere. Mer demping betyr at skoene veier noen ekstra gram, men det er riktig prioritering for de fleste. Om man føler seg tung i beina er det sjelden skoene som er årsaken. Men til korte intervaller kan det være fint å bruke lettere sko. 

Løpere på over 80-85 kg og de med et tungt steg, utrente, nybegynnere m fl. bør velge sko med optimal støtdemping og en tyngre og mer solid mellomsåle.

STABILITET:

Foten har en egen støtdempende bevegelse som kalles pronasjon. Hælens utside treffer bakken og så ruller foten diagonalt frem mot stortåballen der fraskyvet skjer. Ca. 40% har normal pronasjon, 50% overpronerer (faller for mye innover), mens 10% underpronerer.

Faller du for mye innover, bør du ha en sko som kompenserer for dette med ekstra stabilitet på innsiden. Ulike ”overpronasjonssko” kan ha ulik effekt på ditt steg, og det beste er å prøveløpe på mølle med videofilming for å finne den beste modellen.

Har du normal pronasjon, skal du velge en nøytral modell. Tenk teknikk! Løp med føttene mest mulig rett frem, knær over tær, lang rygg, avspente skuldre og ca 90 grader i albuen og med lette steg uten å synke ned i hofta og ”hvile” på steget.

PASSFORM:

Prøv alltid flere ulike merker og modeller, og velg en som sitter godt på DIN fot. Hælkappen bør slutte godt rundt hælen og ha lav nok skjæring bak til å unngå trykk på hælsenen /achilles. Løpesko finnes for brede, smale og ”vanlige” lester, skal føles behagelig over mellomfoten og ha litt ekstra plass til tærne.

Men de bør ikke være for store heller. Best er det om butikken har tredemølle så du kan sjekke løpsfølelsen ”live” i noen minutter. Løpesko er også ”street fashion” for design-og merkebevisste, og kan sees til skjørt og jeans i mange sammenhenger. Ikke rart, for det er noe av det beste man kan gå med!

FERSKVARE:

Løpesko er ferskvare (som fysisk form). Materialet i mellomsålen og limet tørker etter hvert ut så kvaliteten forringes, enten du løper med dem eller ei! Ved bruk deformeres sålen i noen grad, men henter seg inn og gjenvinner den støtdempende effekten i hvile etterpå.

Derfor er det ingen god idè å ta frem et par gamle med udefinerbar alder, eller å kjøpe sko på ”pallesalg” dersom de allerede har stått på lager et par år. Tegn på at skoene må skiftes, er at de føles ”døde” - at føttene blir ømme og vonde, eller at småskader sniker seg på uten at du har endret særlig på treningen.

Normalt holder skoene 800 – 1500 km løping. Dvs. i ca. et år om du løper 2-3 ganger i uken hele året. Jeg løper mye mindre, men bytter sko hver vår likevel. De blir nemlig utgåtte og slitne og av mye annen beinbruk.

PRIS:

En god løpesko koster fra drøyt tusenlappen og opp mot to. De fleste skoene finner du til 12-1500 kroner. Er du heldig, kan du finne ”din” sko på tilbud, for eksempel når høstmodellen kommer i ny vårfarge.

De rimeligste tilbudene på ”løpesko” til godt under tusenlappen er sjelden egnet til løping, men kan være helt ok å klippe plenen og gå tur i.

Sørg for å være godt skodd. Det har du glede av i all slags aktivitet – hele livet.

Torsdag 24. januar, 2019
Helse og kosthold

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake