Du er her: Artikler

Ja, vi skal eldes

Helen
Og vi skal ha rynker, latterlinjer og smilelinjer. Det er kjempebra!

Av Helen Aasrud Kranstad

Vi skal kunne våkne opp uthvilt, sovne uten vanskeligheter og ha følelsen av fred i oss selv, slik at vi er i stand til å nyte livet som vi har jobbet så hardt for å skape. Dette er idealene i overgangsalderen. Dessverre er det ikke slik mange opplever denne fasen.

Hele en av fire kvinner sliter med store plager i forbindelse med overgangsalderen, to av fire har moderate plager og en av fire har lite eller ingen symptomer.

Stadier av overgangsalderen

-Førovergangsalder/ perimenopause

Symptomene i forbindelse med overgangsalder (menopause) kan oppstå lenge før menstruasjonene opphører, faktisk så mye som ti år før. Det kalles perimenopause, eller førovergangsalder. Forandringene inntrer ofte i 40-årene.

-Overgangsalder/menopause

Når eggstokkene har sluttet å frigjøre hormonene østrogen og progesteron, og menstruasjonsblødningene har stoppet helt opp i over ett år, da har du nådd menopausen.

De fleste kvinner slutter å menstruere når de er mellom 45 og 55 år, men hos noen kan menopausen opptre tidligere eller senere.

Hva er det som egentlig skjer

Eggstokkene våre blir eldre og eggløsningene blir sjeldnere og det fører til mindre produksjon av to hormoner, først progesteron i førovergangsalderen og deretter østrogen, se ill. gjengitt med tillatelse fra: happyhealthyyou.com.au

Det er ubalansen mellom progesteron og østrogen som kan gi de typiske symptomene og plagene. Menstruasjonene kan, som et første tegn på dette, bli mer uregelmessige i årene før.

Symptomer i førovergangsalderen

De oppstår pga av for lite av det beroligende hormonet progesteron, og et østrogen som jobber på spreng og som kan føre til østrogendominans

Symptomene kan være:

Hetetokter
Nattesvette
Søvnproblemer
Vektøkning, særlig rundt midjen/livet
Humørsvingninger. Du kan kjenne deg lett irritert og hissig pga for lite av det beroligende hormonet progesteron
Uregelmessige og kraftige blødninger
Mindre sexlyst
Hovne bryster
Væskeansamling
Pms-plager som ikke forsvinner når mensen kommer.

Når selve overgangsalderen nærmer seg og også østrogen er lavt kan symptomer være:

Hetetokter
Nattesvette
Energimangel
Tørre slimhinner
Manglende sexlyst
Motløshet, trishet og depresjon
Dårligere hukommelse og konsentrasjon
Uregelmessige og sjeldnere menstruasjonsblødninger

Symptomer KAN fortsette etter selve overgangsalderen – altså etter menstruasjonen har opphørt i over ett år, en liten andel har overgangsplager resten av livet. Eggstokkene produserer ikke lenger hormoner. Nå har binyrene overtatt produksjonen av østrogen og progesteron, bare i mindre grad, og hos noen kan ubalanse mellom progesteron og østrogen fortsette og gi mange av de samme symptomene

Hva kan du selv gjøre for å få det bedre

-Spise riktig
Det er utrolig viktig å spise blodsukkerstabiliserende mat. Mat som støtter en sunn insulinproduksjon. Insulin regulerer blodsukkeret vårt. Hvis insulin ikke er i balanse forstyrrer det hele hormonsystemet vårt. Ubalanse i insulinnivået kan også føre til vektøkning.

-Begrens inntak av kaffe
Kaffe er et stimuli som påvirker nyrene våre og kortisolproduksjonen. Dette igjen kan påvirke hvordan man takler stress. Det kan gi uro, hjertebank og søvnproblemer. I tillegg kan økt kortisolproduksjon påvirke fettlagring, spesielt rundt livet - noe mange kvinner i overgangsalderen sliter med.

-Unngå hard trening
Kroppen vår kjenner på stress når hormonproduksjonen avtar. Dette kan gjøre at kortisolproduksjonen stiger. Økt kortisolproduskjon påvirker fettlagring rundt livet. For hard trening på en allerede stresset kropp, er ikke det kroppen trenger. Det kan være bedre for kroppen med turer i skogen, Yoga, meditasjon og pilates. Kroppen trenger ro slik at nyrene kan gjøre jobben sin optimalt.

-Prioritér søvn
Hvis du sliter med å få nok søvn om natten kan hvile eller en liten sove økt i løpet av dagen være til god hjelp. Søvn restituerer kroppen og reduserer høye kortisol nivåer.

-Få i deg riktig fett
Vi kan ikke produsere hormoner uten å få i oss nok fett. Å spise sunt fett stabiliserer blodsukkeret og hjelper deg til å kontrollere vekten. Sørg for å spise omega 3, avocado, frø, nøtter, smør, kokosfett og ekstra virgin olivenolje, samtidig som du unngår bearbeidet fett.

Andre ting man kan gjøre for å få det bedre og for å balansere hormonene naturlig er:

-Tilskudd av progesteronkrem (bioidentisk)
-B-vitaminer – virker beroligende
-Magnesium på kvelden - virker også beroligende og lindrer menssmerter.
-Fett fra omega 3 som hjelper kroppen å danne hormoner
-Urter
Endel urter kan virke symptomlindrende:
-rødkløver
-Salvie
-Black cohosh
-Cimicifuga
-Soyaprodukter (ved for lavt østrogen, gjerne sammen med naturlig progesteronkrem)
-Don quai
-ginko biloba

Les mer om urter og naturstoffer for å lindre og forebygge plager i overgangsalderen her. 

Homeopati 
Noen studier viser god effekt av homeopatisk behandling ved hetetokter, men det trengs flere og større studier. Mange av mine pasienter opplever å ha god effekt av homeopati.

Soneterapi 
Virker beroligende og kan være et godt supplement på en ellers stresset kropp.

Akupunktur
Kan også virke beroligende og være en god støttebehandling

Studie fra Pubmed konkluderer også med at dersom man ikke ønsker å bruke østrogen, så kan alternative metoder være virkningsfulle. 

Om meg:

Helen Kranstad Aasrud
Jeg har jobbet med kvinnehelse og hormonell ubalanse som overgangsalder og fertilitet i 11 år. Det er et viktig og spennende felt som jeg brenner for. Det er mange som trenger hjelp, og det er hjelp å få.

Det er svært meningsfullt og givende å jobbe med kvinner i overgangsalderen som sliter med hetetokter, pms, nattesvette, humørsvingninger og vektøkning.

Hver dag og hvert mennesket er spennende og unikt.

I min praksis gir jeg en kombinasjon av kostholdsveiledning, fotsoneterapi, øreakupunktur, homeopati, urter og tilskudd av vitaminer og mineraler og samtale.

Engladkropp

Torsdag 15. november, 2018
Helse og kosthold

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake