Du er her: Artikler

8 punkter om urinlekkasje

vekt
Har du begynt å planlegge hva du gjør i forhold til hvor nærmeste do er? Går du tur i skogen for der er det lett å finne et tre eller en busk å sette seg bak?
Da kan det nok hende at du har en litt slapp bekkenbunnsmuskulatur. Bekkenbunnsmuskulaturen blir slapp om den får stort press på seg, når du er gravid, eller ikke blir brukt, så må den trenes. 
1. Knipeøvelser er det som fungerer allerbest
Det du gjør da er å knipe skjedebunnsmuskulaturen. Du finner den best ved at du kniper av urinstrålen når du sitter på do. Det er disse musklene (ikke rumpemusklene) som du kniper sammen i serier på 10 tre ganger om dagen til du begynner å føle at du har rimelig kontroll. Da kan du trappe ned. Men alle bør holde vedlike bekkenbunnsmuskulaturen resten av livet, slik at man ikke begynner å lekke urin når man bli eldre eller kommer i overgangsalderen.
Tell sakte til fem mens du kniper, hold mens du teller til fem og slipp mens du teller til fem. Gjerne mens du pusser tennene:)

2. Vaginalkuler og andre hjelpemidler
Disse kan også være til nytte, sjekk litt på nettet og finn den typen som passer deg best. Dette har med hva man er komfortabel med. Men hvis du sliter med å knipe hardt nok kan vaginalkuler eller knipekoner, som det også heter hjelpe.
3. Trenger du hjelp til å identifisere musklene?
Det finnes også urologiske sykepleiere og fysioterapeuter som er spesialister både ved sykehusene og i kommunene som kan hjelpe deg. Fastlegen din kan skrive ut en henvisning og bør også ha oversikt på hvem som er gode hjelpere i din kommune. 
4. Godt for sexlivet
Å ha god kontroll på knipemuskulaturen i underlivet er godt for sexlivet. Det kan kjennes bedre ut for deg og det kan være lettere å få orgasme fordi du har en større følsomhet i skjeden. Man sier at det også kan være bedre for mannlige partnere da penis blir klemt litt hardere og at det for mange er ekstra pirrende. 
5. Hjelper mot små urinlekkasjer
En del opplever at man i perioder i livet lekker litt ekstra, da er det trening av bekkenbunnen som må til. Det hjelper også å knipe aktivt idet du nyser, hoster eller ler. Alle tre utgjør en ekstra belastning for bekkenbunnen din. 
6. Livmorfremfall
Du er mindre utsatt for å få fremfallen livmor senere i livet når du har god kontroll på skjedemuskulaturen. Livmorfremfall kan være ganske ubehagelig fordi det kan kjennes som om man har noe i skjeden hele tiden. I tillegg kan det bli ganske sårt og ømt. 
7. Fremfall av urinblæren
Kan skape problemer for vannlatingen både med at man mister kontrollen over når man skal tisse, men også at det kan blir problematisk å få tisset i det hele tatt. 
8. Menn
Gutta bør også knipe, det hender at de også sliter med "kontinensen". Det er det samme prinsippet som gjelder for begge kjønn. 
 
 
 
Mandag 21. januar, 2019
Helse og kosthold | Nyheter

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake