Du er her: Artikler

Hold deg ung med frukt

Appelsiner
Vi vet at ”fem om dagen” er viktig for å holde orden på vitamintilførsel og andre stabiliserende faktorer for kroppen. Men vet vi egentlig hva som gjør disse fruktene og bærene så sunne?

Vi spiser stadig mer frukt i Norge. Fra et daglig inntak på 1,76 porsjoner i 2000, økte dette til 2,02 i 2004, som er det siste kjente året for denne statistikken. En porsjon er 150 gram. Europa som helhet, ligger langt foran oss: 2,64 i 2000, som økte til 3,03 i 2004.

Siden frukt og bær er typiske importprodukter, bugner fruktdiskene av ferske varer året rundt. De fleste av oss vet at appelsiner er sunt. Når vi strekker våre lemstre lemmer i hytteveggen etter en lang skitur i påskesola, kan vi nesten kjenne at kroppen restitueres for hver bit vi tar av den saftige vitaminbomben. Påske og appelsin hører sammen!

De senere årene er vi blitt kjent med mange eksotiske frukter i hjemlige kjøpesentra, men prisen står ofte ikke i forhold til utbyttet.

Vi skal i denne artikkelen ta for oss ganske vanlige frukter og bær, som gir særdeles nyttige tilførsler til kroppens celler.

Så får man heller smake på mangoen og stjernefrukten i store mengder, når man en gang reiser til Mexico eller omegn.

Ananas
Navnet ananas kommer fra karibiske indianerstammer som kalte frukten anana, som betyr «ypperlig frukt». Vi kjenner frukten kanskje først og fremst i hermetisk tilstand. I søt sukkerlake er neppe ananas det første man skal gripe til i sunnhetens tjeneste, men i dag får man fersk ananas hele året. Den dyrkes imidlertid ikke i Norge.

Ananas kom til Europa med Columbus, og vokser fremdeles vilt i Brasil, og dyrkes nå hyppigst i Asia og i Stillehavsområdet.

Ananas består egentlig av omlag hundre individuelle bær rundt en treaktig stilk. Stilken kan også spises, men det er først og fremst bærene rundt som er saftige og gode.

Fersk ananas er kalorifattig og inneholder masse A-vitaminer og C-vitaminer. Smaken er en blanding av søt, syrlig og frisk, noe som gjør den svært anvendelig. Den kan brukes til alt, enten det er kjøtt, fisk eller i salater. Det hevdes at ananas kan være fordøyelsesregulerende, men denne effekten er ikke dokumentert.

Bladene på ananasen sier mye om kvaliteten. Er bladene grønne og friske, er ananasen moden og god. Er bladene derimot tørre og gulnede, er den for gammel.

Kiwi
Kiwi kommer opprinnelig fra Kina, men det er New Zealand som er eksportør nummer en av kiwi. Den dyrkes også andre steder i verden, som Frankrike, USA, Italia, Spania og Japan.

Botanisk sett er kiwi et bær, og den vokser på trær. Navnet er hentet fra en fugl på New Zealand, med samme navn.

Kiwi inneholder dobbelt så mye C-vitaminer som appelsin. Grønn kiwi inneholder også et proteinspaltende enzym, actinidin, som er bra for fordøyelsen. Dette stoffet gir også frukten den egenskapen at kjøtt kan mørnes ved å legge noen skiver kiwi på kjøttet. Aller best inntas kiwien ved å dele den i to, og spise den som et kokt egg. Mange bruker den også i salater og som pynt på kaker

I umoden tilstand har kiwi lang holdbarhetstid. Oppbevares den kaldt og mørkt, holder den i mange dager. .

Den grønne kiwien har en gul slektning. Den har ikke det tykke, hårete skallet, og kan spises med skallet på.

Appelsin
I en artikkel om sunne frukter, kommer man ikke utenom appelsinen. Påskefrukten framfor noen.

Appelsinen har vært kjent i Europa siden 1500-tallet. Til å begynne med var den en prydbusk, men vi er kjent med at fruktdyrking har forekommet i Europa siden 1800-tallet.

Appelsiner dyrkes i dag rundt Middelhavet, i sørlige USA og Latin-Amerika. Ett enkelt tre kan bære opptil 20 000 kilo appelsiner. Treet må ha stabilt vær med mye sol og lite vind. Det er derfor umulig å dyrke appelsiner utendørs i Norge.

Appelsiner inneholder vitamin A, B og C, kalsium, kopper, mangan, fosfor, kalium, sink, bioflavonoider, (kraftige antioksidanter), naturlig sukker og pektin. De kraftige antioksidantene virker styrkende på immunforsvaret. Antioksidantene er også bra for å forebygge hjerte- og karsykdommer. I tillegg virker den gule frukten appetittvekkende, styrkende, blodrensende, vanndrivende og avførende. Det regnes som sunnere å spise hele appelsiner enn å drikke appelsinjuice. Appelsin holder seg lenge i opptil 14 dager, selv i stuetemperatur..

Blåbær
Forskerne har kommet frem til at blåbær og andre ville bærtyper som multe og tyttebær, inneholder like mye omega tre som fet fisk. I tillegg er blåbær det bæret som inneholder mest antioksidanter. Dette er beskyttelsesmiddel mot mikroorganismer i kroppen. Antioksidantene styrker immunforsvaret i kroppen, og særlig mot kreft og hjerte- og karsykdommer er antioksidantene av spesiell betydning.

I tillegg har blåbær en gunstig innvirkning på blodsukkeret for diabetikere. Blåbær er blitt brukt i folkemedisin i uminnelige tider, blant annet som middel mot diaré. Det sies også at blåbær har en gunstig innvirkning på synet. Vidunderbæret vokser vilt i nesten hele Norge.

Jordbær
Nåtidens jordbær er resultat av en lang rekke krysninger mellom forskjellige arter og viltvoksende jordbær. Selv om jordbær har vært dyrket siden Middelalderen, var det først når amerikanske og europeiske arter ble krysset og dyrket fram, at vi fikk de saftige og store jordbærene vi kjøper i dag.

Friske jordbær inneholder store mengder fenoler. Dette er næringsstoffer, også kalt antioksidanter, som har særdeles gunstig innvirkning på immunforsvaret, og også innehar en betennelsesdempende effekt.

Jordbær viser seg å være en ernæringsmessig bombe, som inneholder store mengder vitamin C og K, sink, fordøyelsesfiber, jod, kalium, folsyre, vitamin B2, vitamin B5, vitamin B6, magnesium og kopper. Visstnok forsinkes aldringsprosessen ved store inntak av jordbær, og det er særlig hjernekapasiteten som vedlikeholdes.

Jordbær dyrkes i den korte, norske sesongen spesielt på Østlandet. Import av jordbær forekommer hele året, men prisene kan være usedvanlig høye.

God apetitt!

Kilder: frukt.no, bama.no, rolv.no, forskning.no

Onsdag 21. mai, 2008
Sykdom | Helse og kosthold | Nyheter

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake