Du er her: Artikler

Corebartrening er bra

corebar1
Corebar trening er kondisjon og - styrketrening for hele kroppen med spesiell fokus på mage, rygg, hofte- og bekkenmuskulatur. Øvelsene og metodikken er hentet fra mange ulike treningsformer med elementer fra kampsport, yoga, pilates, dans og tradisjonell gymlære. Dette er en time som har alt!

Treningsformen er skånsom, passer de fleste, og har blitt fullrost av norske og utenlandske medier.

Fokus på stabiliserende muskulatur

 

 

 

Core er musklene i nedre del av rygg, mage, hofter og bekken. Dette er en stående øvelse som fokuserer på stabiliserende muskulatur, samt hofteleddsbøyerene.
- Stolt holdning, inn med magen og lett bøy i knærne, sier instruktør Kristine Storrø ved Ixat treningssenter i Brumunddal innledningsvis til en corebartime. Her som på mange andre treningsstudioer har denne treningsformen tatt av og timene har blitt veldig godt mottatt. Ikke så rart kanskje. Dette er en treningsform som inneholder det meste.

 

En corebartime inneholder kondisjonstrening og styrketrening for hele kroppen, men med fokus på kjernemuskulatur på en helt ny måte. Core er musklene i nedre del av rygg, mage, hofter og bekken. Dette utgjør kroppens kraftsenter, balanse- og stabiliseringssenter. Stort sett alle bevegelser vi gjør hver dag tar utgangspunkt i denne muskulaturen.

 

 

 

En liggende øvelse der hele ryggsøyla samt muskulatur mellom skulderbladene får kjørt seg. En sterk core muskulatur bidrar til bedre helse, fordi det gir oss økt bevegelighet i ryggen og reduserer spenninger i nakke/rygg og ellers i kroppen.
– Vi må ikke glemme den indre muskulaturen. Dette er kroppens reisverk og viktig å styrke for å unngå skader, sier Kristine Storrø som vet hva hun snakker om. Kristine har vært helt i toppen både nasjonalt og internasjonalt innen Tae Kwon Do

 

En treningstime skal være lystbetont og fenge. Corebar trening er et norskutviklet treningskonsept, inspirert av den amerikanske treningsmetoden katamitrening. Med elementer fra kampsport, pilates, yoga, dans og elementær gymlære, sammensatt med enkle øvelser, er en corebar-time en treningsform som passer de fleste.

På Ixat tilbys to corebarevarianter; en for nybegynnere og en for viderekommende. Men det er også planer om å innføre en corebar-barsel time.

 

 

Under en corebartime er det hele tiden fokus på holdning og på å gjøre øvelsene riktig.

 

 

Corestanga blir brukt som et hjelpemiddel under hele timen. Her viser Kristine Storrø en mageøvelse. En sterk kjernemuskulatur handler mer om enn en flat mage, smalere midje og flottere holdning.
– Det er mer viktig å gjøre øvelsene riktig enn å følge tempo og takta i musikken, sier Storrø. Corebarstanga brukes under hele timen, og er først og fremst et hjelpemiddel for å få riktig holdning under øvelsene. Corebar er en polstret treningsstang, veier om lag en kilo og er ergonomisk bøyd i begge ender tilpasset kroppen for å trene core-musklene.

Gutta trenger også trening i sal

På Ixat som på mange andre treningsstudioer, er det vanskelig å dra med gutta inn i salen.

- Det henger nok igjen en del gamle fordommer. For mange gutter er saltrening synonymt med jentetrening. Men menn får for lite av denne type trening som går på stabiliserende muskulatur og koordinering. De er mest opptatt av ytre muskulatur og av å se godt ut.

- Men flere får opp øynene for hvor viktig det er med denne type trening, sier Storrø og forteller at de i en periode i vår forsøkte en ren gutte-time med corebar – med suksess.

(Alle foto: Evy Sandberg)

Kilder: Ixat Treningssenter/www.coremon.com

 

Stanga et hjelpemiddel

Lystbetont trening

Kroppens reisverk

Fredag 29. august, 2008
Sykdom | Helse og kosthold | Nyheter

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake