Du er her: Artikler

Hormonfølsom brystkreft og hetetokter

slanking
Ellen har svart på hva man skal gjøre når man har blitt behandlet for hormonfølsom brystkreft og så kommer i overgangsalderen og får saftige hetetokter. Kan man bruke hormoner da, eller finnes det andre muligheter?

Hei, Jeg ble ferdig med behandling for hormonfølsom brystkreft for nesten ett år siden.

Jeg har også hatt endometriose i mange år, og fjernet livmor og en eggstokk for ca. 8 år siden. Den andre eggstokken fungerte ikke etter dette og jeg ble satt på Progynova 2 mg/dag. Disse sluttet jeg med da jeg fikk bk (nov 2010) Det har gått bra fram til nå, men nå øker hetetoktene noe så voldsomt.

Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg har gått ned over 20 kg de siste månendene, og skal fortsatt ned noen kg til. Jeg savner Progynova fordi de fungerte alldeles utmerket for meg, men skjønner at jeg ikke kan ta dem nå. Er det noe annet jeg kan ta som virker mot hetetokter? Jeg holder på å bli sprø. hetetoktene kommer hele døgnet, men er værst på ettermiddag og kveld.

Tusen takk for svar:)

Ellen svarer: Kjære KM!

Hetetokter er et stort problem for mange i overgangsalderen og jeg skjønner at du er spesielt mye plaget. Det er klart at Progynova kan hjelpe godt mot hetetokter, men ulempen er at du ved å bruke disse, tilfører kroppen hormoner som kan aktivere brystkreften igjen i verste fall.

Siden du nylig er behandlet for hormonfølsom brystkreft, vil jeg anta at du bruker østrogenhemmende tabletter (Tamoxifen eller aroamtasehemmere, avhengig av alder)? De aller fleste får det så sant svulsten er over en viss størrelse og grad. Dersom du skulle bruke Progynova i tillegg til å ta østrogenhemmende medisin, vil de sistnevntes effekt bli minimal.

Det at du har gått ned 20 kilo i vekt, kan ha medvirket til økte hetetokter. Det kommer av at fettvev produserer noe østrogen og med så stor vektnedgang som du har hatt, så blir selvfølgelig din kropps egenproduksjon av østrogen redusert. Gratulerer med så stor vektnedgang, utrolig flott! Muligens kan det i seg selv være prognostisk gunstig for deg også!

Så tilbake til hetetoktene dine. Jeg vil først anbefale deg å prøve akupunktur, mange har god nytte av det. Alternativt kan du prøve Catapressan eller Efexor, disse kan gi noe symptomlindring, men kan også i seg selv ha bivirkninger som f.eks. munntørrhet. Hjelper ikke noe av dette, bør du konferere med leger ved sykehuset der du er behandlet om det kan være tilrådelig å kutte ut østrogenhemmende tabletter dersom du bruker slike. I noen få tilfelle kommer man ikke til målet uten å la pasienten begynne med østrogentabletter. Livskvalitet er også viktig å ta hensyn til! Ønsker deg en bedre varmeregulering av kroppstermostaten framover!

Søndag 11. mars, 2012
Om overgangsalderen | Helse og kosthold

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake