Du er her: Artikler

Livsstilskurs som gir deg en god start

Livsstilkurs i Spania
Sliter du med overvekt og livsstilsykdommer? Å ta tak i problemene på egenhånd oppleves som vanskelig for mange. Hvorfor ikke få god starthjelp til varig endring for helsa?

Tilbudene er mange, og søker man på nettet er det flust av livsstilskurs å delta på, enten i regi av treningssentre, klinikker eller privatpersoner med kompetanse på kosthold og trening.  

 

 

Hva er bedre enn å starte dagen med trening på stranda, og kanskje en rask dukkert. Etterpå venter frokosten. 

 

 

 

 

 


De fleste tilbyr en kombinasjon av kostholdsråd og trening. Noen retter seg mot de med sykelig overvekt eller hjerte-karsykdommer, andre har mest fokus på trening. Imidlertid finnes det andre tilbud også.

 

 

Livsstilskurset i Spania gir grundig innføring i hvordan mat påvirker helsa vår. På matkurset lærer man å velge riktige råvarer og lage naturlig og god mat fra bunnen av.

 

 

 

 

I Villajoyosa på Spanias solkyst drives et kurssenter i regi av fire nordmenn. Starten på kursene var på Solgården for tre og et halvt år siden. Nå har de sitt eget kurssenter, El Mercat, og har holdt mange livsstilskurs.

 

 

 Mange trenger kunnskap og motivasjon for å gjennomføre en varig livsstilsendring, og forelesningene gir kunnskap om hvordan mat kan forebygge og redusere sykdommer.

 

 

 

 

Kunnskap, inspirasjon og motivasjon

 - Kurset gir en personlig og grundig innføring i lavkarbo/middelhav/steinaldekost. Det er matgleden som skal være hovedfokuset, og på matkurset lærer man å lage naturlig og sunn mat fra bunnen av, forteller kjøkkensjefen som forøvrig var den som hadde idéen til livsstilskursene i Villajoyosa.

 

 

 

 

 

 

 

Mange kommer igjen for å få mer påfyll. Økt kunnskap gir mer motivasjon og større gjennomføringsevne.

  

 - De fleste av de som kommer på kurs har forsøkt seg på et lavkarbokosthold på forhånd. Så godt som alle har sykdommer og plager som kan bedres på et lavkarbokosthold. Dels ønsker de å få mer kunnskap om sammenhengen mellom mat og sykdom og dels ønsker de å lære mere om matlaging. Vi får gjennomgående tilbakemeldinger på at de opplever økt kunnskap som verdifullt. At kurset er i Spania med litt mer sol og varme enn i Norge, skader heller ikke. Men hovedtanken bak kursene er å påvirke folk flest til å spise mest mulig sunt. 

Spørsmål som ofte dukker opp ift LCHF (lavkarbo-høyt fett kosthold) Svar fra dr. med. spesialist i indremedisin Erik Hexeberg.

1.     Anbefales kurs før man går i gang med omlegging av
kostholdet til LCHF?

Svar: Vi anbefaler ikke kurs før oppstart av et lavkarbokosthold, men vi tror at økt kunnskap om hvorfor og hvordan et lavkarbokosthold bør praktiseres, gjør at en blir mer motivert, får større suksess og lettere fortsetter på dette kostholdet. Vi får tilbakemelding på at kursdeltagerne opplever at de får økte kunnskaper og ferdigheter knyttet til lavkarbokosthold. Det er også mange som kommer igjen på viderekommende kurs for å få mer påfyll. Vi ser at økt kunnskap fører til mer motivasjon og bedre gjennomføringsevne!

 

2.     Hva oppfatter folk som vanskeligst med lavkarbo?

Svar: I begynnelsen tror jeg nok at mange opplever det vanskelig å være uten vanlig brødmat. Derfor er ulike brøderstatninger viktig i begynnelsesfasen, men oppleves etter hvert som mindre viktig.

 

3.     Vanlige problemer etter en stund?

Svar: Det klassiske overgangsproblemet for mange er at de blir slappe og fort sliten fordi kroppen ikke er tilpasset å bruke fett som energikilde. Da hjelper det å trappe ned karbohydratmengden og øke fettinntaket gradvis over en periode på et par uker. Noen kan også kjenne at de ikke har så mye energi ved fysisk aktivitet den første tiden. Dette pleier å gi seg når kroppen lærer seg til å bruke fett som energikilde. For eliteutøvere kan det ta opptil flere måneder før de oppnår en optimal fettforbrenning. 
 

4.     Fett er hovedargumentet for mange for ikke å gå på lavkarbo. Vi er
jo opplært til å tro at fett er farlig. "Bare vent en stund så har
alle som går på lavkarbo tette blodårer", er hva vi ofte hører....
 

Svar: Vi var i utgangspunktet også skeptisk til det å spise mer fett, men vi ser at det stadig kommer mere dokumentasjon som taler for at inntak av mye naturlig fett ikke leder til hjerte- og karsykdom. Nyere studier indikerer at en fettfattig (og karbohydratrik) diett øker forekomsten av hjerte- og karsykdommer sammenlignet med mer fett. Dessuten ser en i studier at lipidprofilen (kolesterol og fett) i blodet blir mer gunstig på et lavkarbokosthold. Og for å gjøre det enda mer komplisert: det er ikke sikkert at et høyt nivå av kolesterol fører til hjerte- og karsykdommer – den siste undersøkelsen av dette i Norge – HUNT 2 – viste ikke at det var en klar sammenheng mellom økning i kolesterol og dødelighet av hjerte- og karsykdom. For kvinner var sammenhengen heller motsatt – lavt kolesterol ga økt hjerte- og kardødelighet.

 

5.     Det er alminnelig godtatt at betennelser og autoimmune reaksjoner
står bak mange sykdommer. Hva skaper disse betennelsene og autoimmune
sykdommene?

Svar: Vi vet ikke godt nok hva som er bakgrunnen for en rekke betennelsessykdommer. Men i noen tilfeller kan en se at proteiner fra mat kan være med å utløse autoimmune sykdommer. Typisk er gluten et problem og er trolig involvert i langt mer enn cøliaki. Dessuten bidrar et høyt nivå av sukker og insulin i blodet til å stimulere betennelse. I tillegg kommer at hvilke fettsyrer vi spiser kan ha betydning for betennelse i kroppen. Mye omega 6 fettsyrer er forbundet med betennelse mens et høyt inntak av omega 3 fettsyrer tenderer til å dempe betennelse.

 

6.     Hva skjer når kroppen går i ketose?

Svar: Når kroppen får lav tilførsel av karbohydrater, vil kroppen lage ketonlegemer fra fett. Dette er viktig fordi noen organer ikke kan forbrenne fett på vanlig måte. Hjernen kan nyttegjøre seg glukose og ketonlegemer som energikilde. Kroppens apparat for å lage ketonlegemer blir mer opptrent over tid og type ketonlegemer endrer seg over tid. Kroppen kan selv lage 40-50 g glukose per dag og mange mener derfor at en kan spise 40 - 50 g karbohydrater per dag og fortsatt få kroppen til å lage ketonlegemer.

(Hvordan ketonlegemer påvirker kroppen på annen måte enn som energikilde er uklart. For eksempel er det interessant at en streng ketogen diett er gunstig ved epilepsi – er det bare et energispørsmål?)

Villajoyosa, beliggende fire mil nord for Alicante er et sjarmerende bekjentskap. Nedenfor gamlebyen ligger ei nydelig lang sandstrand, og kursstedet El Mercat ligger bare noen få hundre meter unna.

Den norske kokken og kjøkkensjefen har bodd i Villajoyosa i mange år.

 

Faktaboks om livsstilskurset i Villajoyosa.

·       Holdes i Villajoyosa, ca fire mil nord for Alicante i Spania. Det tar 30 minutter med buss fra flyplassen. Kurssenteret, El Mercat, er et enkelt hotell men med flunkende nytt skolekjøkken. Ligger rett ved matmarkedet i byen. 

·       Kursene går over ei uke og inneholder foredrag, matkurs med kjøkkensjefen, daglig trening, gruppearbeid og hyggelig samvær med kurslederne. 

·       Passer for dem som allerede er godt i gang med et lavkarbokosthold, men trenger inspirasjon.

·       Er ny på lavkarbokosthold og trenger kunnskap og motivasjon.

·       Ønsker å bli friskere av ulike sykdommer og plager som fedme, diabetes 1 og 2, høyt blodtrykk, migrene, astma, muskelsmerter, fibromyalgi, energitap, ME, artrose, ulike reumatiske sykdommer, ulcerøs kolitt, Chrons, psoriasis, PCOS, lavt stoffskifte mm.

·       El Mercat holder livsstilskurs (basis og viderekomne), kurs for treningsgrupper, familiekurs, egne kurs for helsepersonell og businessevents.

Mer info om Villajoyosa finner du her på Facebook 

Mandag 7. april, 2014
Helse og kosthold

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake