Ekspertsvar

Lillian: Hallo Christine! Er all slags type trening god trening?
Treningsekspert Christine svarer: He, he – det kommer nok litt an på hva du legger i ordet ”trening”. Vi skiller mellom fysisk aktivitet/bevegelse og trening. For at det skal regnes som trening skal det være en betydelig økning i hvilestoffskiftet, slik at å gå trappen vil gi effekt, mens å gå korridoren til kopimaskinen ikke gir uttelling. Likevel er det bra for blodomløp og litt av hvert, slik at ALL AKTIVITET teller med i det store helseregnskapet. Definisjonen på TRENING er ”fysisk aktivitet som er planlagt, strukturert og som gjentas, og som har som mål å bedre eller vedlikeholde fysisk form – det være seg idrettslig prestasjonsevne eller helserelatert form”. Ulike aktiviteter og opplegg vil da kunne påvirke kondisjon, muskelstyrke, bevegelighet, hurtighet, koordinasjons- og reaksjonsevne, balanse osv. i ulik grad.
Det er et interessant spørsmål du stiller, for det utøves nok en del mindre effektiv trening rundt omkring både på egenhånd og ledet av treningssentre. Av og til er det ”keiserens nye klær” med nye fancy gruppetimer som lover mye rart, men som egentlig ikke er veldig effektive. Mange går også tur med og uten hund i timevis uten å få noen videre effekt. Flanering kan være hyggelig, gi god utsikt og mentalt velvære, men man blir ikke sprek av å rusle. Da må man gå på. Øke steglengden, bli lett svett, svinge med armene og kjenne det på pusten i motbakkene. Det kan være små nyanser i dosering/intensitet og utførelse som gjør stor forskjell i effekt. En god instruktør/trener er derfor gull verdt for å optimalisere effekten av innsatsen og tiden du legger ned. Det er også en fordel å ha litt innsikt og erfaring selv, slik at man blir bedre til å vurdere hva som virker bra og ikke fullt så bra. Vær alltid skeptisk om det loves store resultater av liten innsats. Det er sjelden eller aldri sant.
God trening skal føles bra og riktig for kroppen – men også utfordrende og krevende. Ingen resultater uten motstand. Den beste treningen er den du har lyst til å gjenta og gleder deg til neste gang – og som samtidig gir deg merkbar fremgang.


Les mer om: trening