Ekspertsvar

Ada: Hallo Christine! Har gått og trent litt på studio i hele høst, i tillegg har jeg gått lange turer, men føler meg forsatt veldig stiv og støl. Har prøvd og variere litt treningen men føler det tar veldig lang tid før det blir resultater. Trener jeg feil?
Treningsekspert Christine svarer: Hei Ada -
Høres flott ut at du har trent godt i treningsstudio hele høsten. I kombinasjon til å gå turer er dette et fint sammensatt opplegg for både bedre helse og form! Variasjon er også et nøkkelbegrep for fremgang, motivasjon og forebygging av skader/overbelastning.
Du sier ikke hva du trener eller varierer med, om det kun er styrke, eller om du deltar i gruppetimer el også..?
Støl/treningsverk kan man stadig ha om man er flink til å pushe seg og stadig utfordrer yteevnen, eller prøver nye ting. Jeg trener et tosifret antall timer ukentlig og er svært ofte støl selv... Stiv i kroppen er noe annet og kan skyldes flere ting. Og jeg er litt usikker på hva du mener her. Om du stadig er støl og føler at det er for mye, vil det være lurt å periodisere med feks annen hver tung og lett uke, der du løfter tunge vekter en uke (under 10) og kjører litt lettere og mer utholdende (10 - 15) den neste osv.
Om du generelt er stiv i kroppen kan du kanskje få hjelp av instruktør eller en PT til å legge opp styrkeøvelser med både balanse og bevegelighet, mao funksjonell styrketrening. God uttøyning etter både gåtur og løpetur kan føles bra og vil gi mer bevegelighet over tid. OM senteret har Yoga, Pilates eller andre typer Body-MInd klasser er det også allsidig og effektivt for å bli mer smidig.
Styrke kan virke fra første økt, først i form av at du utnytter styrken du allerede har bedre når du lærer øvelsene. For å få fremgang i styrke nå når du er litt i gang, bør du trene hele kroppen med 8-10 øvelser 2 ganger i uka. 2-3 set med maks 10-12 reps og da skal du være virkelig sliten i siste serien. Økning i reell musikelstyrke eler kondisjon kommer etter 8-12 uker. Men som sagt merker du det mye før, fordi motorikken bedres slik at du føler deg sterkere.Trening går litt i platåer, slik at en rask nybegynnerfremgang avløses av en periode med stagnasjon. Da må man holde ut, stå på og gjøre en vri - og så er man plutselig et trinn videre på formstigen:-) OM du føler at kondisen ikke blir bedre, kan du tenke på å trene en gåtur med litt intervaller i bakke. Selv 4 min "hardt" ser ut til å gi fremgang for nybegynnere sammelignet med å "gå vanlig". Å bli kraftig andpusten i motbakkene og virkelig gå på vil gi deg mye mer utbytte av turene. Håper dette var noen tips og tanker. Men aller best er dte nok om du får noen til å se på helheten i opplegget ditt mer nøyaktig og evt justerer for at du skal oppnå det du ønsker. Lykke til! Ikke gi deg!! Hilsen Christine