Ekspertsvar

Bestemor: Hei
Nå når høstmørket og vinteren nærmer seg, ønsker jeg noen tips til trening jeg kan gjøre hjemme. Er en dame i 50 årene, med en travel hverdag. Går mye tur, men har ikke lyst til å gå på treningsstudio ol. Har lyst til å investere i et par "treningsapparater"
Hva foreslår du? har stepper, som er kjøpt på tv shop. Har en tendens til å få vondt i korsryggen når jeg bruker den ( er ganske svai i korsryggen) blir da usikker på om jeg skal fortsette med den.
Rockering ser jo også morsomt ut. Det er jo så mye forskjellig å få kjøpt. Har du noen ideer?
Treningsekspert Christine svarer: Hei -
Ja det er litt av hvert man kan kjøpe av utstyr for hjemmetrening, og dette kan være en fin måte å få trent på i hverdagen. Kunsten er å få brukt utstyret - nok - og riktig. Første bud å finne ut hva man egentlig liker å gjøre..? Stepmaskin er funksjonelt, tar liten plass og kan gi god effekt om det er justering av motstanden. Step uten mulighet for gradert motstand, gir oftest svært begrenset intensitet og effekt. Det kan være flere grunner til at du får vondt i ryggen når du går på din. Det kan være selve stepen som ikke er funksjonell nok, feks med for korte små trinn der du "bånner" og får et uønsket støt - og/eller at du går med økt/for stor svai og dermed henger litt på korsryggen. Du kan tenke på å trekke navnlen litt inn mot ryggen mens du går, samtidg som du puster fritt og godt fra magen. Behold det vi kaller "nøytral rygg" eller naturlig svai i ryggen mens du går - mao unngå å øke svaien.
Kanskje trenger du også å trene magen og ryggen og bli sterkere, for å klare å holde deg oppreist med god holdning mens du "stepper". Det mest vanlige og populære hjemmetreningsapparatet er vanligvis en ergometersykkel, og dette kan være et fint alternativ eller supplement til step. Begge gir bra kondiseffekt om man tar i og får opp intensiteten, og så utfyller de hverandre på en god måte mht muskelbruk, balanse osv. OM man skal kjøpe sykkel til hjemmetrim anbefaler jeg absolutt en "spinningmodell" der du kan tråkke både sittende og og stående. Det er mye lettere å få opp puls og intensitet ved å stå, og variasjonen gjør det mye morsommere og bedre for både lår og sykkelrompe. Ikke kjøp uprøvd på nettet. Utstyret må prøves og skal kjennes bra å bruke. Ellers blir det ikke brukt... Og man får hva man betaler for, så er det veldig billig, er det sjelden bra dessverre.

Ellers anfefaler jeg gjerne å kjøpe en lang TRENINGSSTRIKK som fås i de fleste sportsbutikker og koster maks 2-300 kr. Den kan brukes til mange fine styrkeøvelser for overkroppen, tar ingen plass og kan tas med på reiser og ferier. Det følger ofte også med en del bra øvelser med forklaring. Et par eller to med MAUALER er også fint, det gir også økt belastning for beina om du vil, og gir andre muligheter, øvelser og effekt enn strikken. Styrketrening gjøres med 6-12 reps i 2-3 serier. Klarer du over 15 reps i 3 serier, bør du øke. Ellers er det utholdenhet du trener. Så ikke kjøp manualer under 3-4 kg (gjerne mer!), da kan du like godt løfte brusflasker eller annet du har i huset.... I tillegg er det supernyttig å trene balansen, og da er jeg veldig glad i å trene med BOSU. Det er en halv ball med en flat og en rundt side, som kan brukes begge veier for ulike formål - og som er et fantastisk redskap for både styrke, core, balanse, koordinasjon og kondisjon - avhengiog av hvordan man velger å bruke den. Kjøpes via Fysiopartner.no. De man får i sportsbutikk er vanligvis en minivariant som ikke gir samme muligheter, men disse kan også gi uttelling, særlig på balanse og som variasjon for styrkeøvelser. Enklere balanseputer kan også brukes til knebøy, utfall, ettbeins-balanse osv. Slik trening er artig og krever fokus, og gir raskt merkbart økt mestring. Anbefales - ca som tran...!
En TRENINGSMATTE er selvsagt også bra å ha, men man kommer langt med et teppe, et par sitteunderlag el også. Stor rund Pilatesball hører også ti mine favoritter, men krever nokså mye instruksjon /erfaring for å gi utbytte.
SLYNGETRENING - "REDCORD" FOR hjemmebruk er også et fantastisk effektivt redskap for funksjonell styrketrening. Henges i en krok i taket, og tas ned etter bruk. Felles for alle disse forslagene er at de krever at man kan litt om trening slik at man trener med tilstrekkelig dose/motstand, samt at man trener riktig - bla slik at du kan bli sterkere i mage/rygg og unngår å belaste ryggen din unødig. Derfor vil valg av utstyr henge sammen med MÅLET for treningen, hvor mye man vil INVESTERE, hva den enkelte har BEHOV for og PLASS til - og ferdigheten / erfaringen man har. Derfor blir det kanskje uansett valgets kval for deg i høst, men kjøp det du har mest trua på, sett deg et mål om hvor mye og hvordan du vil bruke det, og invester evt i noe nytt etter en stund, slik at investeringen forplikter, har progresjon og at du opplever effekt, nytte og glede underveis. God UTETURHØST - og GOD INNETRENING ATTÅT! Det er en god kombinasjon for noen hver:-)) Høsthilsen Christine