Spør Christine om trening og kosthold

Dato
Tirsdag 2. mars
Tid
20:00 - 21:00

Innsendte spørsmål

Gro: Hva mener du om rensekurer Christine? Man snakker jo så mye om avfallsstoffer i kroppen, og at kroppen trenger rensekurer med jevne mellomrom, for å få mer energi. Takknemlig for svar.
Christine svarer: Hei Gro -
Jeg er dessverre ikke så godt informert om akkurat dette, og kan verken svare overbevisende ja eller nei - for eller mot. Jeg tipper at du gjerne kan gjenta spørsmålet til lege Bernt Rognlien her i panelet, for han er ekspert på dette områder. Men så lenge ikke helsemyndigheter eller andre sterke helsmiljøer tilrår dette på generell basis, tror jeg ikke det er noe vi trenger å bruke mye tid og krefter på.

Selv sverger jeg nok til enkle, tradisjonelle kostvaner: Et variert kosthold med mye frukt og grønt, samt mye grove korprodukter som også gir fiber. Mye fiber er bra for fordøyelsen, forebygger mage-tarmkreft og holder deg lenger mett - gir jevnere blodsukker, slik at det blir enklere å holde vekten eller unngå overvekt. Unngå mye fet mat og for mye sukker. Dessuten forsøker jeg (her er jeg ikke flink nok, men jeg jobber med saken) å drikke mye vann som også er godt for det aller meste, og som er med på å "rense kroppen" gjennom nyrene. Vinterstid drikker jeg often en kopp eller to med grønn te til kvleden. Det er jo en "runner up" for helsa og inneholder bla masse antioksydanter.

Den viktigste Oppskriften for helse, overskudd og ENERGI som du spør om er nok å balansere en del viktige basisfaktorer i livet:
Nok søvn og hvile, fysisk aktivitet - mint 30-60 min per dag, et godt kosthold (som beskrevet over) med minst tre hovedmåltider og et par mellommåltider per dag, samt dagslys og frisk luft. I tillegg betyr det selvsagt noe hvordan man har det på jobben og hjemme, og at man får positivt påfyll nettopp på jobben, hjemme og i fritiden.

Det største energikicket får jeg oftest via trening, som kan gi en sterk følelse av KRAFT OG LIVSGLEDE. Og det gode med det, er at det er noe jeg selv kan skaffe meg og styre, som er mitt ansvar, frihet og energiske mulighet.

Godt overskudd ønskes deg:-)
Anne-Kathrine: Hallo Christine!

Er trening viktig selv om en er alvorlig syk?
Christine svarer: Hei Anne Katrine -
At fysisk aktivitet kan forebygge og endog kurere en rekke sykdommer har vært kjent siden Hippocrates tid. Likevel er det først i de senere årene at man har satt fokus på fysisk aktivitet både som forebyggende og behandlende medisin. Derfor har vi en lang vei å gå og mye å hente før vi har tatt ut potensialet her.

Det finnes i dag fFÅ sykdommer der fysisk aktivitet IKKE har en naturlig plass i behandlingen, eller er kontraindisert (ikke anbefalt). Og ved en del tilstander og sykdommer kan aktivitet faktisk erstatte eller være et fullverdig alternativ til medisiner/medikamentell behandling. Mens aktivitet i andre tilfeller kan redusere behovet for medisiner, og være en intergrert det av et helhetlig behandlingsopplegg.

Ved alvorlig sykdom må likevel aktivitetsnivå og muiligheter avgjøres individuelt og av behandlende lege. Det er helt klart sykdommer, eller faser av denne, som umuliggjør aktivitet, eller der alt fokus er på ro/hvile for å gi kroppen optimale muligheter for prioritering av forsvar og reparasjonsprosesser.

I andre tilfeller kan det være svært positivt om man kan drive noe tilpasset aktivitet. Det kan styrke både kropp og sinn, gi mot og glede underveis.
Man skal ikke ha dårlig samvittighet for ikke å orke å trene, men dersom legen sier at det er helt ok og støtter dette - gjelder det å starte enkelt med korte turer, enkle øvelser el. Det kan være lurt å kontakte en fysioterapeut som driver med aktiv behandling/treningsterapi for å få et tilrettelagt opplegg og god faglig støtte og veiledning. Lykke til!