Spør om hjertet ditt og overgangsalder

Unknown-3
Dato
Tirsdag 26. januar
Tid
20:00 - 21:00

Innsendte spørsmål

Anne: Hei! Jeg har tatt voltaren i den siste uken og syns noen ganger at jeg kan kjenne noen pitringer i hjerteregionen, litt klemaktig, men det går over og jeg har kjent det flere ganger det siste halve året. kan det ha sammenheng med voltaren?
Tusen takk for svar!
Håvard svarer: Det er et veldig godt spørsmål og jeg antar at du har lest pakningsvedlegget eller satt deg litt inn i sammenhengen mellom bruk av såkalte NSAIDs og kardiovaskulær risiko.
Slik jeg tolker litteraturen så er det trygt å bruke NSAIDS, også Voltaren, i kortere perioder f. eks opp mot en uke hvis ikke legen din har vurdert det anderledes.

Slik jeg forstår spørsmålet, så har du "pitringer" i hjerteregionen også når du er medikamentfri. Det er publisert flere tusen artikler om dette emnet, og som ellers så må man gjøre nytte/bivirkningsvurdringer så godt man kan. Når jeg selv bruker NSAIDs er jeg ikke bekymret for hjertebivirkninger.