Få svar om overgangsalder, planteøstrogner vitaminer

Unknown
Dato
Tirsdag 8. mars
Tid
21:00 - 22:00

Innsendte spørsmål

BG: Hei. Er 52 år. Har vært plaget med sterke hetetokter, dårlig søvn, dårlig sexlyst, svekket hukommelse etc. Har tatt livmoren for mage år siden så jeg har ikke blødninger. Fikk østrogenplaster hos gynekolog med beskjed om at dette skulle løse problemer og med nesten ingen bivirkninger siden jeg ikke hadde livmor. Har nå brukt det i fire uker og har litt mindre svettetokter om natta, men nesten mere humørsvingninger og ennå mindre sexlyst. Har nok et høystress yrke, men prøver å holde meg 'nede'.Ønsker en skikkelig/ helhetlig gjennomgang hos behandler/lege. Kan du anbefale noen? Hva kan jeg gjøre i ventetiden?
Bernt svarer: Dessverre vil stress forverre overgangsalderplagene du har, du bør derfor ta det alvorlig å prøve og redusere stressbelastningen.

Stressmestring dreier seg alltid om både å sette grenser dvs si nei til belastninger som utløser stress og dermed redusere stressetriggerne. I tillegg kan du lære å mestre stress bedre og "tune" deg ned hvis du blir stresset ved bl.a mindfullness teknikker, pusteøvelser og andre teknikker.

Fastlegen din kan nok hjelpe deg mer ved å øke dosen på østrogenplasteret, å øke dosen litt skal du ikke være redd for - fordi de fleste østrogenplastre har bioidentisk østrogen og i forhold til tabletter trenger du svært små doser.
At du frå mer humørsvingninger skyldes nok at du samtidig bør få tilført progesteron så du får en bedre balanse i kroppen enn det øtrogen alene gir.

Er du i overgangsalder er det også veldig viktig å passe på at du ikke går med mangel på viktige nærignstoffer som vitamin D, B 12, jern, selen, magnesium og ikke minst jod.

Lykke til
Svaret er sponset av Balderklnikken
Lailw: Heisann.
Er det noen plasser i Sør-Norge man kan få spyttest for hormonbalanse?
Er det noe progresteronkrem som går an å få kjøpt over disk?
Jeg har masse symptomer men alle prøver er ok så vil gjerne gå videre men må vite hvordan jeg går fram.
Kan jeg best time hos endokrolog eller må man ha henvisning?
L
Bernt svarer:
Fastlegen din kan ta cortisol i spytt og sende til hormonlaboratoriet for å se om du har normale kortisol verdier - det er vanlig å ta morgen og kveldskortisol som også tas i blod.

På Balderklinikken tar vi også kortisol midt på dagen, gjerne kl 12 og 17 i tillegg til 08 og 22, da får vi en kortisol døgnprofil: En kortisol døgnprofil skal vise høye normalverdier om morgenen, da har du et godt startbatteri og bra med energi om morgenen, kortisol skal så synke gradvis og gjevnt utover dagen til relativt lave verdier på kvelden før du legger deg. Hvis kortisol ikke synker , er det tegn på en oppregulert stressrespone som over tid vil gjøre deg sliten og utmattet som et resultat av langvarig stress - hvis det skjer får du etter hvert generelt lave kortisolverdier gjennom hele døgnet.

Progesteronkrem får du i Norge på Apotek, men du må ha resept fra legen din, det fås ikke reseptfritt.
Du må også gå tilfastlegen for å få henvisning til endokrinolog.

Alle vanlige blodprøver kan godt være fine selv om du har mye overgangsalderplager, for å kartlegge hormonbalanse i overgangsalder kan det tas en rekke prøver både fra blod, spytt og urin for å få oversikt over hormonubalansen.
Svaret er sponset av Balderklnikken
Nina 48: Er det vanlig at kvinner går opp i vekt og "mister fasongen" når menopausen er ett faktum?
Bernt svarer: Ved menopause faller østrogen produksjonen, da skjer det noe med kvinnekroppen også i forhold til fasong. Det som skjer trenger likevel ikke bli veldig dramatisk hvis du er flink til å passe på deg selv.

Vektøkningen er ikke typisk ved overgangsalder og skyldes ikke østrogen nedgangen, østrogenfallet gir derimot mindre runde og mindre faste former dvs at både hofter og bryster blir blir mindre runde og mindre faste. Ledd og muskler blir også stivere og mindre smidig når østrogen går ned i overgangsalderen.

Du kan altså ikke skylde alt på overgangsalderen, og det er ment positiv for hvis du er flink til å opprettholde regelmessig fysisk aktivitet, spise sundt og ivareta en god nattesøvn bremser du aldringsprosessene som begynner å gå raskere etter overgangsalder. Stress vil ytterligere forverre plagene og sammen med lite søvn og lite mosjon er nok det hovedårsaken til vektøkningen som noen opplever.

Det positive er likevel at det meste av disse forandringene kan bremses hvis du går bedre forberedt inn i overgangsalder og reduserer stress, ivaretar et godt søvnmønster, spiser sundt og mosjonerer regelmessig.
Svaret er sponset av Balderklnikken