Ekspertsvar

kirsten: Jeg har i voksen alder - 53 år nå - begynt å trene og kurven har vært stigende de siste mndr. Jeg som aldri har jogget i hele mitt liv har nå forsiktig beg å jogge på tredemølle.
Jeg går raskt 1 min - jogger i passe fart i 1 min - osv - i dag klarte jeg 15 min på denne måten.
Jeg har denne typiske "puten" på magen som jeg ønsker å få bort - tror du at joggingen kan hjelpe på dette.
Vanlig styrketrening har jeg drevet med i ca 3 år, men den blir man jo ikke svett av - har brukt ergometersykkel til oppvarming før jeg startet med denne joggingen.
Jeg kan vel si at jeg er noe overvektig, men ikke plagsomt i hverdagen.
(1.78 - 92 kg).
Treningsekspert Christine svarer: Hei Kirsten!
Jeg er skikkelig imponert over at du har begynt å jogge!! Herlig og inspirerende å høre om. Kjempelurt å veksle mellom å gå og jogge slik du beskriver. Jeg har laget et slikt gå-joggeprogram som ligger her på nettsiden, og som du kan bruke for å variere og komme videre på en god måte! Opplegget går over 12 uker med tre treningsdager per uke, og fører frem til å kunne gjennomføre en 5 km sammenhengende! Og om det trengs, står man fritt i bruke lenger tid på å nå målet, eller sette seg et annet mål. Ta en titt på joggerådene for våryre bein og bli inspirert!

Det gir høyere forbrenning å løpe enn å sykle fordi løping er vektbelastet aktivitet. Derfor er det bokstavlig talt et steg i riktig retning å velge løping (når man tåler det) fremfor sykling - eller aller helst kombinere for å kunne tåle å trene mer uten risiko for overbelastning. Det er fullt mulig å ta seg ut på sykkel også, men forbrenningen per tidsenhet er som sagt høyest ved løping.

Når du sier du ikke blir svett av styrketrening er nok det sant om du sammenligner med svettingen man pådrar seg når man sykler eller løper innendørs ol. Men man blir definitivt svett, kan ha relativt høy puls og dermed god forbrenning også under styrketrening. Det forutsetter at man trener med tunge nok vekter og korte nok pauser. Sammensetningen og valg av øvelser betyr også noe for energiomsettingen og utbyttet av styrketrening. Tunge nok øvelser med egen kroppsvekt gjør også susen, omtrent som god gammeldags sirkeltrening el. OM du går på et treningssenter hadde jeg bedt om et nytt opplegg/program og veiledning i hvordan du best skal trene. I tillegg villle jeg vurdert et par timer med Personlig trener for å få opp dampen på styrkeopplegget og erfare hvor tøft og effektivt man kan holde på med styrke også.

At fettet legger seg på magen er nokså vanlig, og noe kroppen avgjør uten vår velsignelse eller påvirkning. I din alder og med høyde/vekt du oppgir vil du ha helsemessig gevinst av å gå noe ned i vekt, selv om det ikke plager deg i hverdagen. Det aller viktigste for helsa er at du er i aktivitet - og her er du jo godt i gang! Men å gå ned bare ved å trene er en lang prosess. Det er en kombinasjon med kostendring som vil gjøre susen! OM du reduserer kaloriinntatke med ca 250 kcal daglig og øker aktiviteten tilsvarende, får du 500 kcal i minus per dag. Det blir ca 1/2 kg vekt-tap per uke, og det er akkurat passe fort og mye. Og endringen er helt overkommerlig for de fleste.

Se gjennom kjøleskap og andre matskap og rydd opp. Kjøp inn mye frukt og grønt, grovt godt brød, magert fisk- og kjøttpålegg og drikk mye vann. Planlegg middagene og bruk tallerken modellen med ca 1/3 ris, pasta, potet - 1/3 kjøtt, fisk, fjærkre og ca 1/3 salat /grønnsaker. Se også et annet svar fra dagens nettprat for kostråd.

Magen din kommer ti å bli mindre pute og mer fast om du øker intensiteten på styrkeøktene med tyngre vekter og mer krevende øvelser og effektiv gjennomføring. Sammen med enkle justeringer av hverdagsmaten og fortsatt sprek løping som du er i gang med kommer du til å både se og merke forskjell! Lykke til!!